tirsdag 7. juli 2009

En fantastisk lilje i purpur/orangetoner!



Denne liljen har jeg kjøpt på auksjon på Skedsmo Hagelags loppemarked sommeren 2008. Den er en krysning mellom kranslilje (Lilium martagon) og Hansonlilje (Lilium hansonii). Avkommet utklasser sine foreldre på flere måter. Planten er mer frodig og kraftig og viser en veldig voksekraft. Min står i full sol og ble likevel over 120 cm høy. En like hagegal nabo har en tilsvarende som står i halvskygge, den ble enda større. Det ble mer enn 30 blomster på 2 kraftige stilker i år. Blomstene er makeløse i purpur og orange. Blomstene er noe større enn på martagonliljen. Det orange innslaget stammer fra hansonliljen. Hybrider mellom de nevnte artene kalles gjerne for martagonhybrider. Det finnes mange ulike. En av de mest kjente er Mrs. R.O. Backhouse' Jeg kan ikke si for sikkert hvilken sort jeg har, men vakker er den i hvertfall.

1 kommentar:

  1. Så vakker lilje!
    I det hele tatt en liten juvel av en blogg du har her, godt gjemt... ;) Jeg måtte drive litt detektivvirksomhet for å finne deg, etter at jeg oppdaget (og handlet i) den flotte nettbutikken din i går. Nå gleder jeg meg til å følge bloggen videre, og forhåpentligvis bli riktig innspirert :)

    SvarSlett