torsdag 4. juni 2009

Rapport fra hagen 2 juni





Denne valmuesøsteren heter Meconopsis x 'lingholm' og er en hybrid mellom artene M. betonicifolia og M. grandis. Blomstene er helt utrolig himmelblå og 10-15 cm i diameter. Første gangen jeg har blomst på denne. Planten på bildet har har mange flere knopper på gang, og blomstringen vil sikkert vare et par uker fremover.





Dette er en pyrineerlilje (L. pyrenaicum) som jeg kjøpte med meg på tur i Holland tidligere i år. Gartneriet hadde ulike liljesorter plantet i rosepotter. Jeg tenkte at jord og potte skulle jeg kvitte meg med før jeg skulle fly hjem. Overraskelsen var stor da jeg oppdaget at den store potta var stappfull av hvite røtter. Dermed ble hele planten som da var kommet 5 cm opp av jorda stappet ned i ryggsekken. Den kom hel hjem og klarte å dra frem et par blomster. Neste år forventer jeg at den blir nærmere meteren og får mange flere blomster. Denne liljen er først ut i hagen min i år. De neste som kommer er enten martagonliljen (L. martagon) eller koralliljen (L. pumilium) som nå kniver om å blomstre først!





"Hvite dupper" Ranunculus aconitifolius 'flore pleno' på sitt aller beste denne dagen. Planten trenger et par år på å vokse seg til for å bli riktig fin. Min ble ca 40 cm høy og har sikkert 100 blomster nå på likt! Blomstringen varer et par uker. Denne er populær nordpå. Fortjener å bli dyrket mer her på østlandet også!





Paeonia rockii - i halvfylt rosa utgave! En kamerat av meg var nylig på plantejakt. Han ringte meg og sa at han hadde funnet noen riktig fine trepioner med knopper. Jeg kunne selvfølgelig ikke si nei. Det angrer jeg ikke på!



























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar